fbpx

Enter your keyword

Czy naprawdę chcesz płacić 100%, aby otrzymać 20%?

Czy naprawdę chcesz płacić 100%, aby otrzymać 20%?

Czy naprawdę chcesz płacić 100%, aby otrzymać 20%?

Już od ponad 50 lat funkcjonuje w rzeczywistości edukacyjnej Model Kirckpatricka – czyli 4 stopniowy model badania efektywności szkoleń. Model, który:
• na pierwszym poziomie bada poziom reakcji, zaś na ostatnim czwartym – poziom wdrożenia w życie umiejętności ze szkolenia.narzedzia

Pojawiają się też koncepcje badania ROA – jako ostatecznego – namacalnego i twardego argumentu, gdy wskaźnikiem opłacalności szkolenia są pieniądze.

Warto zauważyć, że pierwszy poziom z Modelu Kirckpatricka jest badany właściwie na większości szkoleń, a kolejne…. no cóż – rzadko, rzadziej lub wcale. A przecież inwestując w warsztat pieniądze, czas oraz utraconą pracę – (uczestnicząc w szkoleniu nie da się pracować) wydaje się oczywiste, że warto sprawdzić jaki ta inwestycja przyniosła zysk.
Jednak zgodnie ze znanymi założeniami, że tylko 20 % efektu to samo szkolenie co dzieje się z pozostałymi 80%?
Model 40-20-40, który coraz mocniej pojawia się na rynku szkoleniowym zakłada, że 40% efektu całego procesu zależy od przygotowania się przez Uczestnika PRZED szkoleniem – jego motywacji, rozumienia oraz ustalenia właściwego celu szkolenia, zaangażowania, dopasowania luki kompetencyjnej do szkolenia. 20 % zależy od szkolenia – metod, umiejętności prowadzącego, atmosfery twórczej pracy.
Ostatnie 40% – to elementy i działania po szkoleniu – to w jakim stopniu uczestnik wdraża w codzienną pracę wiedzę i umiejętności ze szkolenia, jak menedżer wspiera to wdrożenie. Dodatkowym elementem w tych 40 % jest kultura organizacyjna, która albo wspiera zmiany i pozwala na wdrożenie nowych technik i umiejętności ze szkoleń, albo je…blokuje.
Czy często się tak dzieje? Nie są to niestety odosobnione przypadki. Jeśli jeszcze entuzjasta poszkoleniowy w rzeczywistości swojej firmy spotka kolegów czy koleżanki, którzy po prostu nie chcą żadnych zmian, bo przecież zmiany są niewygodne… wtedy duża część efektów szkolenia jest bezpowrotnie stracona.
Skoro więc chcesz osiągnąć maksymalnie dużo – przestań szkolenia traktować jako coś oderwanego od etapu przygotowania i wdrożenia – jako coś „ co wszyscy robią”, „trzeba szkolić” czy „ tak należy robić’ a zacznij traktować je procesowo. Nie ma znaczenia czy jesteś szefem dużej firmy czy małej jednoosobowej działalności czy studentem lub pracownikiem. Jeśli nie będziesz przygotowywał siebie lub swoich ludzi do szkoleń, jeśli nie będziesz podejmować żadnych aktywności po szkoleniu – osiągniesz co najwyżej 20% płacąc 100%. Czy naprawdę warto?

Related Posts

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.