fbpx

Enter your keyword

Kreatywność w procesie budowania strategii

Kreatywność w procesie budowania strategii

Kreatywność w procesie budowania strategii

Ciekawi Cię, co mają wspólnego wycieczki w kosmos ze strategią Banku Spółdzielczego? Zapraszam 😊 W dzisiejszym artykule chciałbym rozłożyć na czynniki pierwsze kreatywność i omówić rolę, jaką pełni ona w procesie budowania strategii.

Podważanie założeń

Pewnie nie raz słyszałeś o Przedsiębiorcy o nazwisku Elon Musk. Ten człowiek dzięki swojej kreatywności i szerokiemu postrzegania świata potrafi osiągać ponadprzeciętne rezultaty –zrewolucjonizował system płatności, a w planach ma organizację wycieczek w kosmos.
Jak to robi?

Wizjoner, o którym mówimy, w swoim myśleniu potrafi doskonale posługiwać się…kontrastem. Najpierw dokładnie poznaje gotowy schemat, który działa w danej dziedzinie, a następnie szuka argumentów, które go podważą. Dzięki swojej determinacji i nastawieniu na spełnianie marzeń, osiąga sukcesy. Ponieważ brzmi to nieco enigmatycznie, posłużę się przykładem z pisma Harvard Business Review Polska:

„W przypadku firmy SpaceX [Elon Musk] próbuje podważyć główne założenia na temat podróży kosmicznych, które rzekomo wymagają stałego harmonogramu, finansowania ze środków publicznych i jednorazowych rakiet. Być może Musk jest na drodze do stworzenia finansowanego przez prywatnych inwestorów biznesu organizującego loty na żądanie w rakietach wielokrotnego użytku.” Obserwując jego dotychczasowe dokonania myślę, że może mu się udać.

Jak wdrożyć „myślenie Musk’a” w Banku Spółdzielczym

Przenieśmy tę strategię na realia Banków Spółdzielczych: tutaj również można z powodzeniem podważać założenia i wdrażać niekonwencjonalne rozwiązania. Obecne realia dają w tej kwestii całkiem duże pole do popisu. Przykładowo parę lat temu było nie do pomyślenia, by przekonywać Klientów o tym, że lepiej jest…unikać wizyt w placówce. Wydawało się, że jednym z celów banków było przyciągnięcie jak największej ilości Klientów do oddziału. Tymczasem okazuje się, że można spotykać się z mniejszą ilością Klientów nie niszcząc przy tym wskaźników sprzedażowych.
Nowe spojrzenie pozwala skupić się na bardziej prestiżowych Klientach i spotykać się z nimi zdalnie, poprzez aplikacje do spotkań on-line takie jak Zoom, czy MS Teams. Mało tego. Poprzez spotkania tego typu można prowadzić efektywną sprzedaż!

Nietypowe połączenia

Kreatywność często jest rozumiana jako tworzenie nowych kombinacji. By stworzyć coś nowego, trzeba zmienić to, co znamy dotychczas. Można również połączyć ze sobą rzeczy (produkty, usługi) w kombinacji innej, niż jest nam znana. Tak rozumianą kreatywność wykorzystujemy podczas sprzedawania produktów komplementarnych, czyli takich, które uzupełniają produkt/ usługę nabytą przez Klienta. Jest to powszechnie znana praktyka, ale spojrzenie na nią z otwartym umysłem pozwoli na sprzedaż produktów, których połączenie jest nieoczywiste na pierwszy rzut oka.

Dobrym przykładem takiego działania jest krok, jaki wykonały konkurujące ze sobą koncerny BMW i Daimler, które zestawiły swoje siły do walki przeciwko nowym graczom w branży motoryzacyjnej. Zrobiły to łącząc swoje serwisy transportowe, co pozwoliło na wprowadzenie oszczędności w obu firmach.

Kolejnym przykładem kreatywnego kombinacji jest pomysł wdrożony w 2006 r. przez firmę Apple i firmę Nike, by połączyć buty i… iPoda. Buty Nike + iPod Sport Kid komunikują się z iPodem celem zliczenia przebytych kroków. Obecnie ten rodzaj obuwia łączy się także z zegarkiem Apple Watch, gdzie wbudowana jest aplikacja Nike + Run Club.

Jak można zauważyć, możliwości są niemal nieograniczone. By wdrożyć ten rodzaj kreatywności, należy rozwijać w sobie umiejętność łączenia kilku szablonów. Można też… zatrudnić w swoim przedsiębiorstwie osoby o odmiennej wiedzy i doświadczeniu  i pozwolić na przenikanie się pomysłów podczas burzy mózgów.

Jak zmieniać ograniczenia i kłopoty w nowe szanse?

Nic nie rozwija kreatywności tak, jak kryzys. Gołym okiem można dostrzec jak w obecnej sytuacji firmy sięgają po nieszablonowe rozwiązania i w sprytny sposób omijają narzucone im ograniczenia (mniej lub bardziej prawnie, ale wolałbym nie zagłębiać się w ten temat). Dzieje się tak dlatego, że kiedy umysł otrzymuje ograniczenia, kieruje myślenie na inne tory. Szuka alternatywnych rozwiązań, dzięki którym może się rozwinąć. Podczas rutynowego wykonywania wyuczonych czynności, nie dostrzegamy innych możliwości i nie skupiamy się na dojściu do celu inną drogą – wybieramy bezpieczne, znane nam rozwiązanie. Podczas kryzysu jednak wyraźnie widać jego słabe strony, co daje nam możliwość spojrzenia na sytuację z całkiem innego punktu. Oczywiście zbyt dużo ograniczeń, które powodują dodatkowy stres, zamiast rozwijać – blokują powyższe procesy. Dlatego trzeba pamiętać, by nie narzucać na barki swoich pracowników zbyt wiele zadań, by nie zabijać wartości, którą mogą dodać twojej firmie.

Przejdźmy do praktycznego rozwiązania, jakie już dziś możesz wprowadzić w swojej firmie, by wyzwolić w niej innowacyjność posługując się ograniczeniami na swoją korzyść. Sprawdź, jakie możliwości otwierają się przed Tobą dzięki ograniczeniom, które posiada Twoje przedsiębiorstwo.
Stwórz też listę „braków” w swojej firmie i sprawdź, czy możesz zamienić je w moce strony. Następnie… działaj 😊

Szukanie gotowych rozwiązań – kontekst

Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, skąd wziął się rzep?
Nikt nie lubi rozwiązujących się sznurowadeł. George Mestral obserwując naturę, wpadł na rozwiązanie tego problemu. Zauważył, że kwiatostany łopianu rozprzestrzeniają się, przyczepiając się małymi haczykami do sierści zwierząt. Zaimportował więc rozwiązanie z natury do powszechnego użytku i wymyślił rzep1).

Doskonale podsumował wykorzystanie kontekstu w kreatywnym procesie tworzenia strategii prof. Adam Brandenburger2): „Należy zacząć od problemu w jednym kontekście, wyszukać inny kontekst, w którym analogiczny problem został już rozwiązany , i importować rozwiązanie.”

W jaki sposób zastosować kontekst w tworzeniu strategii np. dla Banku Spółdzielczego? Możesz obserwować, jak z wyzwaniami, które Ty spotykasz radzą sobie inne Firmy lub konsultować problemy z osobami, które już znalazły rozwiązanie na problemy podobne do Twoich.

A może dobrym rozwiązaniem będzie rozmowa z trenerem, który przeszkolił w nurtującym Cię temacie inne firmy? Może warto wspólnie znaleźć odpowiednią dla Twojej Firmy strategię?

Zmiany strategii często bywają problematyczne, jednak jeśli spojrzy się na nie z szerszej perspektywy, często są nieodłączną częścią drogi do sukcesu. Często mówimy o kreatywności w kontekście rozwoju firmy, jednak niezbyt często zastanawiamy się nad tym, czym właściwie jest kreatywność. Warto pochylić się nad znaczeniem kreatywności w Twojej firmie i wprowadzić naprawdę innowacyjne rozwiązania, które pozwolą rozwinąć skrzydła Tobie i Twoim pracownikom. Stworzysz wówczas nową definicję jakości, która zachwyci Twoich Klientów.

1)Istnieje dziedzina nauki zwana bioniką, która polega właśnie na rozwiązywaniu problemów napotykanych w obszarach m.in. takich jak inżynieria czy medycyna za pomocą rozwiązań z powodzeniem działających w środowisku naturalnym.

2)Adam Brandenburger- profesor w Stern School of Business i Tandon School of Engineering oraz dyrektor wydziału Shanghai Program of Creativity+ Innovation na New York University

Related Posts